Розвиток критичного мислення в початкових класах
І. Практичне застосування технології критичного мислення на уроках української мови в початкових класах.
Урок української мови, в ході якого розвивається критичне мислення має певну структуру та
складається з 5 основних етапів.
1. Розминка (замінює так званий організаційний момент уроку).
Головна функція - створення сприятливого психологічного клімату на уроці.
Актуальність етапу - теплий психологічний клімат сприяє:
• кращому засвоєнню навчального матеріалу;
• підвищенню авторитету вчителя;
• психологічному розвантаженню учнів, які за день мають багато уроків.
Використовується:
- для знайомства учасників
- для об єднання груп
- для активізації емоційної, розумової діяльності.
- для відпочинку, зміни виду діяльності
2. Обґрунтування навчання. Даний етап передбачає: - постановку мети уроку; - розвиток внутрішньої мотивації до вивчення конкретної теми та предмета в цілому.
Актуальність етапу- навчальний матеріал засвоїться краще, якщо: - учні розуміють його конкретну практичну значимість для кожного з них; - чітко знають, що вимагатиметься від них на уроці. 3. Актуалізація (заохочення, викликання)
Її присутність на кожному уроці обов'язкова. Ця стадія дозволяє:
• актуалізувати й узагальнити наявні в учня знання з даної теми чи проблеми;
• викликати стійкий інтерес до теми, що вивчається, мотивувати учня до навчальної діяльності;
• спонукати учня до активної роботи на уроці та вдома.
Девіз етапу: «Пробудіть, викличте зацікавленість, схвилюйте, спровокуйте учнів пригадати те, що вони знають».
На цьому етапі відтворюються знання, вміння, встановлюється рівень досягнень з теми, потрібних для наступного етапу уроку.
Актуальність етапу:
• те, що людина знає, визначає те, про що вона може дізнатися;
• знання, пов'язані з досвідом учнів, краще та швидше запам'ятовуються;
• створюються умови для «відкриття», самостійного здобування знань;
• підвищується роль учня на уроці. 4. Усвідомлення змісту.
Ця стадія дозволяє учневі:
• отримати нову інформацію;
• осмислити її;
• співвіднести з уже наявними знаннями;
• учень знайомиться з новою інформацією;
• на цьому етапі учитель має найменший вплив на учнів;
• учень аналізує інформацію, визначає особисте розуміння.
Актуальність етапу
Розвиток уміння:
• працювати з інформацією;
• працювати самостійно;
• виділяти головне, суттєве;
• Формувати компетентності учнів з предмета. 5. Рефлексія На цьому етапі основним є:
• цілісне осмислення, узагальнення отриманої інформації;
• присвоєння нового знання, нової інформації учнем;
• формування у кожного з учнів власного ставлення до досліджуваного матеріалу;
• учень стає власником ідеї; інформації, знань;
• можливість використання знань;
• обмін знаннями з іншими учнями;
• оцінка та самооцінка діяльності.
Актуальність етапу:
• усвідомлення того, що було зроблено на уроці;
• демонстрація знань та їх можливого застосування;
• можливість замислитись над підвищенням якості роботи;
• можливість диференціації домашнього завдання;
• визначення необхідної корекції.
Мета рефлексії як етапу уроку критичного мислення: вирізнити й усвідомити основні компоненти діяльності – її зміст, тип, способи, проблеми, шляхи їх розв'язання, отримані результати.
Головна функція - створення сприятливого психологічного клімату на уроці.
Актуальність етапу - теплий психологічний клімат сприяє:
• кращому засвоєнню навчального матеріалу;
• підвищенню авторитету вчителя;
• психологічному розвантаженню учнів, які за день мають багато уроків.
Використовується:
- для знайомства учасників
- для об єднання груп
- для активізації емоційної, розумової діяльності.
- для відпочинку, зміни виду діяльності
2. Обґрунтування навчання. Даний етап передбачає: - постановку мети уроку; - розвиток внутрішньої мотивації до вивчення конкретної теми та предмета в цілому.
Актуальність етапу- навчальний матеріал засвоїться краще, якщо: - учні розуміють його конкретну практичну значимість для кожного з них; - чітко знають, що вимагатиметься від них на уроці. 3. Актуалізація (заохочення, викликання)
Її присутність на кожному уроці обов'язкова. Ця стадія дозволяє:
• актуалізувати й узагальнити наявні в учня знання з даної теми чи проблеми;
• викликати стійкий інтерес до теми, що вивчається, мотивувати учня до навчальної діяльності;
• спонукати учня до активної роботи на уроці та вдома.
Девіз етапу: «Пробудіть, викличте зацікавленість, схвилюйте, спровокуйте учнів пригадати те, що вони знають».
На цьому етапі відтворюються знання, вміння, встановлюється рівень досягнень з теми, потрібних для наступного етапу уроку.
Актуальність етапу:
• те, що людина знає, визначає те, про що вона може дізнатися;
• знання, пов'язані з досвідом учнів, краще та швидше запам'ятовуються;
• створюються умови для «відкриття», самостійного здобування знань;
• підвищується роль учня на уроці. 4. Усвідомлення змісту.
Ця стадія дозволяє учневі:
• отримати нову інформацію;
• осмислити її;
• співвіднести з уже наявними знаннями;
• учень знайомиться з новою інформацією;
• на цьому етапі учитель має найменший вплив на учнів;
• учень аналізує інформацію, визначає особисте розуміння.
Актуальність етапу
Розвиток уміння:
• працювати з інформацією;
• працювати самостійно;
• виділяти головне, суттєве;
• Формувати компетентності учнів з предмета. 5. Рефлексія На цьому етапі основним є:
• цілісне осмислення, узагальнення отриманої інформації;
• присвоєння нового знання, нової інформації учнем;
• формування у кожного з учнів власного ставлення до досліджуваного матеріалу;
• учень стає власником ідеї; інформації, знань;
• можливість використання знань;
• обмін знаннями з іншими учнями;
• оцінка та самооцінка діяльності.
Актуальність етапу:
• усвідомлення того, що було зроблено на уроці;
• демонстрація знань та їх можливого застосування;
• можливість замислитись над підвищенням якості роботи;
• можливість диференціації домашнього завдання;
• визначення необхідної корекції.
Мета рефлексії як етапу уроку критичного мислення: вирізнити й усвідомити основні компоненти діяльності – її зміст, тип, способи, проблеми, шляхи їх розв'язання, отримані результати.
Рефлексія важлива:
• для прояснення з мети опрацьованого;
• порівняння реальних результатів з очікуваними;
• аналізу того, що на уроці відбулося так чи інакше;
• закріплення та корекції засвоєного;
• вибору нових тем для обмірковування;
• встановлення зв'язків між тим, що вже відомо, і тим, що потрібно засвоїти, навчитись у майбутньому;
• складання плану подальших дій.
Стадії рефлексії: - установлення фактів (що відбулося?), на цій стадії доречно поставити запитання: Що і навіщо вивчали? Яких помилок припускалися чи могли б припуститися? - аналіз причин (чому це відбулося?), на цій стадії доречно поставити запитання: які способи діяльності ми використовували? Як ми досягали мети? - планування подальших дій (що нам робити далі?)
• для прояснення з мети опрацьованого;
• порівняння реальних результатів з очікуваними;
• аналізу того, що на уроці відбулося так чи інакше;
• закріплення та корекції засвоєного;
• вибору нових тем для обмірковування;
• встановлення зв'язків між тим, що вже відомо, і тим, що потрібно засвоїти, навчитись у майбутньому;
• складання плану подальших дій.
Стадії рефлексії: - установлення фактів (що відбулося?), на цій стадії доречно поставити запитання: Що і навіщо вивчали? Яких помилок припускалися чи могли б припуститися? - аналіз причин (чому це відбулося?), на цій стадії доречно поставити запитання: які способи діяльності ми використовували? Як ми досягали мети? - планування подальших дій (що нам робити далі?)
Методи та прийоми роботи з розвитку критичного мислення на уроках української мови
1.
Стратегія «Асоціативний кущ»
(Етапи актуалізації і рефлексії)
Правила складання асоціативного куща:
- Записати на дошці в центрі ключове слово чи фразу;
- Записати будь-які слова чи фрази, які спадають на думку;
- Ставити знаки питання біля частин куща, в яких є невпевненість;
- Записувати всі ідеї, які з’являються чи скільки дозволяє час.
2.
Стратегія «Сенкан» (п’ятиряддя).
(Етап рефлексії).
Сенкан – це білий вірш, в якому синтезована інформація в
стислому вислові з 5 рядків.
Алгоритм складання сенкану:
1)
Тема (іменник)
2)
Опис (прикметник)
3)
Дія (дієслово)
4)
Ставлення (фраза), почуття з приводу обговорюваного.
5)
Перефразування сутності (синонім, узагальнення,
підсумок).
Приклад сенкану:
1)
Рушник.
2)
Гарний, полотняний, різнокольоровий.
3)
Зацікавлює, дивує, зворушує, приваблює.
4)
Бережімо, пишаємося, даруємо.
5)
Оберіг, зв'язок з минулим.
3.
Стратегія «Кубування»
(Цей метод навчання полегшує розгляд різних сторін
теми).
Ця стратегія, де використовується куб, на гранях якого даються вказівки для учнів. Учитель
пропонує в процесі роботи викласти власні думки з пропонованої теми.
|
Лексичне значення слова
|
|
|
До істоків слова
|
|
Речення, фразеологізми, прислів’я, приказки
|
Сполучення слів
|
Слова протилежні за значенням
|
|
Слова схожі за значенням
|
|
Цей метод допомагає дитині визначити, яка інформація йому знайома, і що він узнав нового. Це
найголовніше, бо учень може сказати собі: «Це я знаю, але хочу узнати більше».
Приклад «Кубування»
(Робота в групах).
1)
Лексичне значення слова.
Ведмідь – дика кошлата тварина, що живе у лісі, зимує у барлозі, любить мед.
2)
До істоків слова.
Ведмідь – означає «поїдавший мед», медоїд.
3)
Слова схожі за значенням
Ведмідь- клишоногий, топтигін, ведмежа.
4)
Сполучення слів:
Великий, крупний, клишоногий, вайлуватий, старий, голодний,
чорний, бурий, гімалайський, білий.
- Побачити, зустріти, вислідити (ведмедя).
- Реве, ричить, смокче (лапу), спить.
5)
Фразеологізм:
- Ведмідь на вухо наступив (немає музичного слуху).
- Ведмежа послуга.
- Дивитися ведмедем.
Прислів’я: - Два ведмеді в одному барлозі не живуть;
- Для ведмедя зима – одна
ніч.
Загадка: Клишоногий, вайлуватий,
Смокче у барлозу лапу,
Вміє голосно ревіть,
Називається …
(ведмідь).
4.
Стратегія «Есе»
(Етап рефлексії, актуалізації)
Есе як метод формування критичного мислення полягає у написанні тексту в довільному
стилі.
Алгоритм «Есе»:
- Збирання інформації за проблемою.
- Аналіз інформації.
- Виявлення власної точки зору.
- Викладання власної точки зору.
Есе може бути абсолютно вільним чи аргументованим (від 5 до 20 хвилин).
5.
Стратегія «Дискусія»
Досить актуальним на сьогодні методом формування критичного мислення є різні види дискусій,
дебатів.
Дискусії і дебати дозволяють ефективно розв’язувати проблеми через самовираження, вчитися
аналізувати ситуацію, добирати аргументи для розв’язання проблеми, розвивати комунікативні навички.
Хід дискусії:
1.
Оголошується проблемне питання дискусії.
2.
У групі одна пара обирає позицію «ЗА», інша – «ПРОТИ».
3.
Кожна пара обговорює свою позицію, добирає аргументи на її
підтримку.
4.
Через деякий час утворюються нові пари, які складаються з
учасників, що займали одну і ту ж саму позицію, але з інших груп.
5.
Учасники в нових парах порівнюють свої аргументи, додають за
необхідності нові.
6.
Учасники повертаються до своїх початкових пар, маючи
«удосконалений список» аргументів.
7.
Проводиться дискусія у своїй групі серед двох пар.
8.
Кожний учасник дискусії викладає власну позицію, скориговану під
час дискусії, у вигляді есе.
6.
Стратегія «Кероване читання з передбаченням»
Алгоритм
—
Після ознайомлення з назвою тексту та його автором перед
читанням ставлю дітям питання, які дозволяють зробити припущення, про що саме буде текст (робота в парах чи групах).
—
Текст розподіляється на частини, і далі читати його учні будуть
частинами. Зупинки треба роботи на найбільш цікавих місцях, створити інтригуючу ситуацію очікування.
—
Після
читання кожної частини учням ставляться запитання.
Пропонується зробити передбачення стосовно того, що буде далі. А
після читання наступної частини це передбачення аналізується.
7.
Стратегія «Метод прес»
(На будь якому етапі уроку)
Етапи методу прес:
—
Висловлюю свою думку: «Я вважаю…»
—
Пояснюю причину такої точки зору: «Тому що…»
—
Наводимо приклад додаткових аргументів на підтримку своєї
позиції: «… Наприклад…»
—
Узагальнюємо, формуємо висновки: «Отже…», «Таким чином…»
8.
Стратегія «Порушена послідовність»
(робота в групах)
—
Учням пропонується кілька речень з тексту, записаних у порушеній
послідовності.
—
Учнів об’єднують у групи. Кожна група повинна запропонувати свою
послідовність поданих речень. Результат фіксується у зошитах.
—
Читання тексту і перевірка результатів.
—
Обговорення.
9.
Стратегія «Взаємні запитання»
—
Текст або матеріал для вивчення поділить на логічно завершені
частини.
—
Учні вголос читають за цілими частинами, ставлять самі
запитання:
·Одне одному в групі;
·Одне одному в парах;
·Одна пара (група) інший.
10.
Стратегія «Джигсоу-1» (Мозаїка)
—
Учні класу об’єднуються у постійні групи (кількість учнів – це
кілька частин у тексті). Кожен учень має певний номер.
—
Текст поділяється учителем на логічно завершені частини.
—
Кожна частина вивчається певною експертною групою, яка
формується за однаковими номерами, за кольоровими картками.
—
Робота експертних груп. Учні вивчають свою частину, готуються
донести її зміст до своїх товаришів у постійній групі.
Отже, кожна дитина вивчає свою частину тексту, але за допомогою
товаришів (експертів з іншої частини) повинна сприйняти весть текст в цілому.
—
Повернення експертів до постійної групи і взаємонавчання.
—
Перевірка засвоєння змісту і цілому всіма учнями.
11.
Стратегія «Письмо в малюнках»
Алгоритм роботи:
—
Намагайся намалювати те, що хотів сказати при роботі над
матеріалом.
—
Власні враження, відношення до подій перенести на аркуш паперу.
12.
Стратегія «Доповідач-респондент»
—
Прочитати текст, запам’ятати його.
—
Два учні виходять до дошки.
—
Один переказує зміст прочитаного. Другий уважно слухає. Потім
все, що було пропущено, показує за допомогою рухів, жестів, міміки.
—
Перший учень намагається доповнити розповідь тим, про що ще не
було сказано.
Використовуючи вищезазначені стратегії на уроках української мови, можна забезпечити умови для
повноцінного розвитку особистості, формування в неї творчого критичного мислення.
Молодець
ВідповістиВидалити